close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

     

  • MAURETANIA

  • Mauretania

  •  

     Informacje o kraju


     

    1.1 Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, języki urzędowe. 

    Mauretania leży w północno-zachodniej Afryce nad Oceanem Atlantyckim. Na północy graniczy z Saharą Zachodnią, kontrolowaną przez Maroko, z Algierią, na wschodzie z Mali, a na południu z Senegalem. Mauretania zajmuje powierzchnię 1 030 700 km⊃2;. Wg szacunkowych danych liczba ludności w 2012 roku wynosiła 3.359.185 osób (w tym 41% to mieszkańcy miast), średnia gęstość zaludnienia – 3,2 osoby/km⊃2;, a roczny przyrost naturalny 2,37%. Po względem struktury ludności Mauretania jest krajem „młodym”, młodzież poniżej 15 lat stanowi 40% ludności. Cały czas utrzymuje się bardzo wysoki współczynnik śmiertelności niemowląt – 69,48%, średnia długość życia wynosi 58,9 lat, a wskaźnik analfabetyzmu – 60,4%.

    Ludność w wieku produkcyjnym (15-59 lat) stanowi 39% ogółu populacji.

    W Mauretanii 40% ludności stanowi mieszanka Maurów (ludność pochodzenia arabsko – berberskiego) i czarnoskórej ludności (plemiona: Wolofowie, Tukulerzy, Soninke, Fulanie; 30% - Maurowie; 30% - ludność czarnoskóra. Stolicą Mauretanii jest Nawakszut. Do największych miast poza stolicą należą Nouadhibou, Kadi i Rosso. Językiem urzędowym jest lokalna odmiana języka arabskiego - Hassaniya. Ponadto w użyciu są dialekty plemienne, a wykształcona część społeczeństwa posługuje się językiem francuskim.

    1.2. Warunki klimatyczne.

    Około trzech czwartych powierzchni Mauretanii zajmuje pustynia, z klimatem zwrotnikowym, suchym. Jedynie na zachodzie kraju panuje klimat oceaniczny, z wpływami prądu kanaryjskiego.

    1.3. Główne bogactwa naturalne.

    Głównym eksploatowanym surowcem mineralnym jest żelazo. Poza tym Mauretania posiada bogate złoża ropy naftowej, miedzi i złota.

    1.4. System walutowy, kurs i wymiana.

    Walutą w Mauretanii jest ugija (MRO), która dzieli się na 5 chum.

    Średnioroczne kursy mauretańskiej MRO w stosunku do euro i dolara amerykańskiego kształtowały się w ostatnich latach następująco:

    2009 rok: 1 EUR = 366,77 MRO, 1 USD = 262,72 MRO,

    2010 rok: 1 EUR = 366,25 MRO, 1 USD = 275,89 MRO,

    2011 rok: 1 EUR = 391,18 MRO, 1 USD = 281,12 MRO,

    2012 rok: 1 EUR = 381,02 MRO, 1 USD = 294,93 MRO,

    2013 rok: 1 EUR = 399,10 MRO, 1 USD = 300,70 MRO,

    2014 rok: 1 EUR = 401,88 MRO, 1 USD = 302,72 MRO.

    Ugija jest walutą niewymienialną, a jej wywóz z kraju jest prawnie zabroniony. Nie ma natomiast ograniczeń przy wwozie i wywozie walut obcych. Obowiązuje jednak zadeklarowanie wwożonej kwoty, a wywóz pieniędzy jest ograniczony do kwoty zadeklarowanej przy wjeździe.

    Kurs wymiany dewiz jest właściwie jednolity w bankach, hotelach i legalnie działających kantorach.

    1.5. Religia.

    Religią państwową jest islam. Wśród mieszkańców Mauretanii 100% stanowią muzułmanie.

     

    1.6. Infrastruktura transportowa.

    Przejścia graniczne lądowe: do Maroka w okolicach Dakhla (Fort Guerguerat), do Mali - Timbedgha, do Senegalu – Rosso. Główne lotniska to Nawakszut i Nouadhibou. Główne porty to Rosso i Gouraye.

     

    1.7. Obowiązek wizowy.

    Obywatele polscy udający się do Mauretanii objęci są obowiązkiem wizowym. Dla obywateli polskich ubiegających się o wizę do Mauretanii właściwa jest akredytowana w Polsce Ambasada Mauretanii w Berlinie: 10117 Berlin, Kommandantenstrasse 80, tel.: +(49 30) 2 06 58 83, faks: +(49 30) 2 06 7 4 750, e-mail: ambarim.berlin@gmx.de.

    O wizę można ubiegać się w niektórych innych mauretańskich przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych (na przykład w Ambasadzie Mauretanii w Rabacie). Niezbędny jest jednak wcześniejszy kontakt z daną placówką i upewnienie się, czy złożenie wniosku wizowego będzie możliwe i na jakich warunkach. Wizy biometryczne wydawane są także na międzynarodowym lotnisku w Nawakszut oraz na niektórych przejściach lądowych, ale ta możliwość zarezerwowana jest dla osób przyjeżdżających z kraju, w którym nie ma mauretańskiego przedstawicielstwa dyplomatyczno-konsularnego.

    UWAGA! Przepisy wjazdowe i celne ulegają nagłym zmianom bez powiadamiania innych krajów. Przed podróżą należy zaktualizować szczegółowe informacje wizowe i celne bezpośrednio w przedstawicielstwie tego kraju.

    Nie ma obowiązku meldunkowego.

    Powyższe informacje są opublikowane w poradniku „Polak za granicą” na stronie MSZ (http://polakzagranica.msz.gov.pl/).

     

    1.8. Wykaz świąt państwowych (i religijnych).

    Oficjalnie dniami wolnymi od pracy są:

    1 stycznia – Nowy Rok

    1 maja – Święto Pracy

    25 maja – Dzień Jedności Afrykańskiej

    10 lipca – Dzień Sił Zbrojnych

    28 listopada – Dzień Niepodległości (święto narodowe)

    Mauretańskie święta religijne są planowane według kalendarza księżycowego, a więc ich daty zmieniają się co roku. Święta te trwają przeważnie dwa dni. Do świąt ruchomych należą:

    Święto Ofiarowania – Aid Al Adha (w 2015 r. ok. 24 września), święto kończące Ramadan – Aid El Fitr (w 2015 r. ok. 18 lipca), muzułmański nowy rok – 1 Moharram (w 2015 r. ok. 15 października), urodziny proroka Mohammeda – Aid Al Maoulid (w 2015 r. ok. 4 stycznia i ok. 25 grudnia).

     

     

     

    System administracyjny


     

    2.1. Ustrój polityczny.

    Mauretania jest konstytucyjną republiką parlamentarną. Ustawa zasadnicza została przyjęta w 1991 r., jednak na prawo mauretańskie silny wpływ ma szariat (prawo islamskie), a przy regulowaniu różnych kwestii w życiu publicznym bardzo dużą rolę odgrywają przywódcy religijni (imamowie). Głową państwa jest prezydent wybierany w wyborach powszechnych na 5-letnią kadencję. Po zamachu wojskowym w sierpniu 2008 r. krajem rządziła junta wojskowa. W wyniku wyborów prezydenckich, które odbyły się 18 lipca 2009 r. głową państwa został gen. Mohamed Ould Abdel Aziz, były szef junty.

    W przeprowadzonych w dniu 21 czerwca 2014 roku ponownie zwyciężył dotychczasowy prezydent, a ceremonia jego zaprzysiężenia na drugą kadencję odbyła się w Nawakszut 2 sierpnia.

    2.2. Władza ustawodawcza.

    Władzę ustawodawczą stanowi dwuizbowy Parlament, który składa się z izby niższej – Zgromadzenia Narodowego – liczącego 95 członków wybieranych w wyborach powszechnych na 5-letnią kadencję oraz izby wyższej – Senatu – liczącego 56 członków wybieranych w wyborach pośrednich na 6-letnią kadencję.  

    2.3. Władza wykonawcza.

    Władza wykonawcza należy do rządu, na którego czele stoi premier mianowany przez prezydenta z uwzględnieniem większości parlamentarnej. Rząd jest odpowiedzialny przed prezydentem i Parlamentem. Po wyborach prezydenckich w lipcu 2009 r., 11 sierpnia ukonstytuował się nowy rząd. Premierem został mianowany Moulaye Ould Mohamed Laghdaf.

    Od 20 sierpnia 2014 r. funkcję premiera pełni Yahya Ould Hademine.

    Ostatnia przebudowa składu rządu IRM miała miejsce 2 września 2015 roku. Mauretański prezydent dokonał zmian na niektórych ministerialnych stanowiskach.

    2.4. Struktura administracji gospodarczej.

    Za politykę gospodarczą Mauretanii odpowiedzialny jest rząd. Decyzje w istotnych sprawach przedkładane są Parlamentowi do zatwierdzenia.

    W sprawach gospodarczych główne zadania realizowane są przez:

    • Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Rozwoju,
    • Ministerstwo Finansów,
    • Ministerstwo Ropy Naftowej, Energii i Górnictwa,
    • Ministerstwo Handlu, Przemysłu i Turystyki,
    • Ministerstwo Rybołówstwa i Gospodarki Morskiej,
    • Ministerstwo Mieszkalnictwa, Urbanistyki i Zagospodarowania Terytorialnego,
    • Ministerstwo Rolnictwa,
    • Ministerstwo Hodowli,
    • Ministerstwo Infrastruktury i Transportu,
    • Ministerstwo Zaopatrzenia w Wodę Pitną i Kanalizacji,
    • Ministerstwo Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju.

    2.5. Sądownictwo gospodarcze.

    Spory między osobami prawnymi a rządem są rozwiązywane zgodnie z Kodeksem inwestycyjnym (www.investinmauritania.gov.mr) i oparte są o procedurę arbitrażową (art. 7.2). IRM podpisała dwustronne umowy o wzajemnej promocji i ochronie inwestycji z 12 krajami Afryki (m.in. z Marokiem), a także z Włochami, Unią Belgijsko – Luksemburską, Ligą Państw Arabskich. Mauretania jest stroną 16 konwencji międzynarodowych, dotyczących ochrony inwestycji, praw pracowników migrujących i ich rodzin, ochrony znaków towarowych, licencji i praw autorskich, m.in.:

    • Konwencja na temat rozwiązywania sporów związanych z inwestowaniem między państwami a obywatelami innych państw, znana jako Konwencja Waszyngtońska z 1965 r.,
    • Nowojorska Konwencja na temat uznawania i egzekwowania zagranicznych wyroków arbitrażowych z 1958 r.,
    • Umowa o partnerstwie między krajami Afryki, Karaibów i Pacyfiku a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, podpisanej 23 czerwca 2000 w Cotonou.
    • Spory mogą być rozwiązywane także według procedur arbitrażu Komisji NZ ds. Międzynarodowego Prawa Handlowego (art. 7.2 c Kodeksu inwestycyjnego).

    Kodeks inwestycyjny jest głównym źródłem prawa i informacji na temat możliwości prowadzenia działalności gospodarczej w Mauretanii. Zgodnie z art. 3.1 zagraniczni inwestorzy mają zagwarantowaną swobodę prowadzenia inwestycji zgodnie z prawem miejscowym, swobodę transferowania kapitału za granicę oraz równe traktowanie.

    Mimo gwarancji dla zawieranych kontraktów zapisanych w kodeksie handlowym i cywilnym, dochodzenie praw przed sądem jest bardzo trudne. Sukces inwestora zagranicznego przed sądem mauretańskim zależy w dużej mierze od jego kontaktów i współpracy z partnerem lokalnym, który dobrze zna i rozumie zasady panujące na miejscowym rynku oraz funkcjonowanie rządu.

     

     

    Gospodarka


     

    3.1. Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej

     

    Islamska Republika Mauretanii (IRM) jest dużym, ale słabo zaludnionym krajem, którego 80% powierzchni stanowią tereny pustynne. Tradycyjnie przez ten obszar wiodły szlaki handlowe z Afryki Subsaharyjskiej na północ kontynentu, a ludność należała do mobilnych i przedsiębiorczych plemion. Od momentu uzyskania niepodległości IRM próbuje zerwać z wizerunkiem społeczeństwa biednych nomadów i zbudować zurbanizowane społeczeństwo, system demokratyczny i gospodarkę rynkową. Próbuje walczyć z powszechnym ubóstwem, które obejmuje ponad 40% społeczeństwa. Duży odsetek populacji stanowią analfabeci, a kraj cierpi na brak wykształconej siły roboczej.

    Kolejne rządy stopniowo otwierały gospodarkę na kontakty handlowe i inwestycje. Dzięki wsparciu Banku Światowego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego (MFW) rząd liberalizował system wymiany zagranicznej, reformował system fiskalny i finansowy oraz sprywatyzował wiele firm państwowych.

    Rozwój sektora prywatnego ograniczają m.in. takie czynniki, jak słaba infrastruktura, niesprzyjające otoczenie biznesowe, ograniczony dostęp do finansowania. Gospodarka IRM, oparta głównie na eksploatacji bogactw naturalnych, jest w znacznym stopniu uzależniona od wahań cen surowców i żywności na światowych rynkach.

    Mauretańska gospodarka jest mało konkurencyjna i słabo zdywersyfikowana. Udział przemysłu przetwórczego w PKB  jest niski (ok. 8%), a duże grupy wyparły większość małych i średnich przedsiębiorstw. IRM boryka się również z problemami wynikającymi z wpływu globalnego ocieplenia na rolnictwo, w tym z dużym zagrożeniem suszą.

    Mauretania jest od kilku lat obiektem dużego zainteresowania biznesu europejskiego, kanadyjskiego, amerykańskiego i chińskiego, a nawet spółek z Australii z uwagi na wielkie złoża rud żelaza, złota i uranu. Kraj dysponuje też niezwykle rybnymi akwenami i eksportuje duże ilości ryb – zwłaszcza na rynek azjatycki.

    Tempo wzrostu gospodarczego Mauretanii wyraźnie wzrosło w 2012 roku (mimo słabych rezultatów górnictwa) i te pozytywne trendy utrzymały się w roku 2013. Dobre wyniki odnotowano w takich sektorach, jak budownictwo, usługi i rolnictwo. W 2013 roku motorem wzrostu gospodarczego były inwestycje w przemyśle wydobywczym. Inwestycje zagraniczne koncentrowały się zwłaszcza na eksploatacji złóż ropy naftowej i metali nieżelaznych.

    W roku 2014 – mimo niezbyt sprzyjającej koniunktury międzynarodowej i deficytu opadów atmosferycznych wzrost gospodarczy przyśpieszył, m.in. dzięki dobrym wynikom osiągniętym w rybołówstwie, górnictwie żelaza, budownictwie i robotach publicznych oraz w sektorze usług.

    Pod wpływem czynników zewnętrznych (dalszy spadek zamówień i cen produktów eksportowanych przez IRM (zwłaszcza rud żelaza) na światowych rynkach, w 2015 roku nastąpiło spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego, ale równowaga makroekonomiczna została utrzymana.

    Dane Mauretańskiego Banku Centralnego (BCM) wskazują, że w 2015 roku wzrost PKB wyniósł 2,0% wobec 6,6% rok wcześniej, a średnia roczna inflacja spadła z 3,5% w 2014 roku do 0,5% w roku 2015.

    MFW szacuje, że w 2016 roku wzrost PKB będzie na poziomie 4,1%, a inflacja osiągnie 3,8%. 

    W ocenie BCM wartość mauretańskiego eksportu towarów obniżyła się z 1,935 mld USD w 2014 roku do 1,389 mld USD w roku 2015 (spadek o 28,3%), a importu IRM – odpowiednio z 2,646 mld USD do 1,948 mld USD (spadek o 26,4%). Jednocześnie stopa pokrycia importu eksportem utrzymała się w 2014 i 2015 roku na poziomie 72%.

    Według BCM głównymi towarami eksportowanymi przez IRM w 2015 roku były: produkty rybołówstwa (0,389 mld USD), rudy żelaza (0,340 mld USD), złoto (0,334 mld USD), miedź (0,195 mld USD) i ropa naftowa (0,073 mld USD). Natomiast w mauretańskim imporcie dominowały w tym okresie: sprzęt dla przemysłu wydobywczego (0,745 mld USD), artykuły żywnościowe (0,395 mld USD) i produkty naftowe (0,338 mld USD).

    Dane BCM wskazują, że w 2015 roku głównymi odbiorcami rud żelaza eksportowanych przez IRM były: Chiny (70% całkowitej wartości wywozu tego towaru) oraz Niemcy (13%), Włochy (9%) i Francja (8%). Natomiast mauretański eksport produktów rybołówstwa trafiał głównie do Hiszpanii (37%), Japonii (31%), Włoch (10%), Korei (10%) i Chin (2%).

    Wg danych The Economist Intelligence Unit (EIU) największymi dostawcami towarów do IRM w 2014 roku były: Chiny (33,2% ogólnej wartości importu), Francja (12,3%), Algieria (10,8%), Maroko (8,1%). Natomiast wśród głównych odbiorców mauretańskiego eksportu znalazły się w tym okresie: Chiny (55,4% całkowitej wartości wywozu), Włochy (9,3%), Hiszpania (7,4%).

     

    3.2. Tabela głównych wskaźników makroekonomicznych

     

    Wyszczególnienie

    2009

    2010

    2011

    2012

    2013

    2014*

    2015**

    2016**

    Wartość globalna PKB (mld USD) 1

    3,671

    4,344

    5,180

    5,226

    5,589

    5,300

    4,752

    4,541

    Wartość PKB na 1 mieszkańca (USD) 1

    1 146

    1 322

    1 537

    1 513

    1 580

    1 464

    1 282

    1 197

    Tempo wzrostu PKB (%) 2

    -1,0

    4,8

    4,7

    5,8

    6,4

    6,6

    1,9

    4,1

    Relacja deficytu/nadwyżki finansów publicznych do PKB (%)

    -3,1

    -0,6

    0,0

    2,3

    -0,9

    -3,4

    -3,5

    -2,8

    Relacja całkowitego długu publicznego do PKB (%)

    100,4

    86,9

    78,6

    72,3

    77,6

    89,8

    78,1

    87,2

    Stopa inflacji, średnia roczna (%)

    2,1

    6,3

    5,7

    4,9

    4,1

    3,7

    0,5

    3,8

    Stopa bezrobocia (%)

    31,1

    31,1

    31,1

    31,1

    31,0

    b.d.

    b.d.

     

    Wartość obrotów handlu zagranicznego (mld USD)

    2,820

    4,009

    5,216

    5,770

    5,696

    4,581

    3,316

    b.d.

    Wartość eksportu FOB (mld USD)

    1,370

    2,074

    2,749

    2,641

    2,652

    1,935

    1,385

    b.d.

    Wartość importu FOB (mld USD)

    1,450

    1,935

    2,467

    3,129

    3,044

    2,646

    1,931

    b.d.

    Relacja deficytu/nadwyżki na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego do PKB (%)

    -13,4

    -7,6

    -6,0

    -24,6

    -22,6

    -27,7

    -19,3

    -13,6

    Wartość rocznego napływu zagranicznych inwestycji bezpośrednich (mln USD)

    -3

    131

    589

    1 389

    1 126

    492

    b.d.

    b.d.

    Wartość rocznego odpływu zagranicznych inwestycji bezpośrednich (mln USD)

    4

    4

    4

    4

    4

    4

    b.d.

    b.d.

    Skumulowana wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich w Mauretanii (mln USD)

    2 242

    2 372

    2 961

    4 350

    5 475

    5 968

    b.d.

    b.d.

    Skumulowana wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich Mauretanii za granicą (mln USD)

    27

    31

    35

    39

    43

    48

    b.d.

    b.d.

     

     

     

    1 ceny bieżące

    2 ceny stałe

    * dane szacunkowe, ** prognozy

    Źródło: MFW, EIU, BŚ, UNCTAD,

     

    3.3. Główne sektory gospodarki (o największym znaczeniu/udziale w PKB)

     

    BCM szacuje, że szacuje, że w 2015 roku udział sektora pierwszego w tworzeniu PKB nominalnego wyniósł 22,0% (w tym rolnictwa i leśnictwa – 3,7%, hodowli – 15,9%, a rybołówstwa – 2,5%), sektora drugiego – 22,9% (w tym przemysłu wydobywczego – 5,8%, przemysłu przetwórczego – 8,1%, a budownictwa i robót publicznych – 9,0%), a sektora trzeciego – 45,7% (w tym transportu i telekomunikacji – 6,7%, handlu – 9,9%, innych usług – 17,4%, a administracji publicznej – 11,7%).

    Wg danych BCM w 2015 roku wartość dodana w sektorze pierwszym wzrosła realnie o 3,8% w stosunku do roku poprzedniego (wobec 3,1% w roku 2014) w wyniku zwiększenia się wartości dodanej w rolnictwie i leśnictwie (+6,0%) oraz hodowli (+3,8%), przy spadku odnotowanym w rybołówstwie (-0,7%).

    W sektorze drugim wartość dodana obniżyła się o 6,5% (po wzroście o 10,9% w roku 2014). Zwiększyła się ona o 9,1% w przemyśle przetwórczym, a spadła o 6,9% w przemyśle wydobywczym (żelazo, miedź, złoto i ropa naftowa) oraz o 15,7% w budownictwie i robotach publicznych.

    Na wzrost wartości dodanej w sektorze trzecim o 5,8% (wobec 6,4% rok wcześniej) złożyły się pozytywne wyniki odnotowane w: transporcie i telekomunikacji (+6,5%), handlu (+7,0%), innych usługach (+6,5%) oraz administracji publicznej (+1,6%).

     

    3.4. Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze ekonomicznym

     

    Mauretania jest członkiem Światowej Organizacji Handlu (WTO). Podpisała też dwustronne umowy o ochronie inwestycji z krajami członkowskimi Unii Maghrebu Arabskiego (Algierią, Libią, Tunezją, Marokiem), a także z Arabią Saudyjską, Francją, Belgią i Rumunią. IRM jest sygnatariuszem Umowy z Kotonu między Unią Europejską a państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku. Umowa ta, podpisana w 2000 roku na 20 lat, zapewnia bezcłowy dostęp do rynku europejskiego dla towarów pochodzących z krajów stron Konwencji. W przeciwieństwie do poprzednich tego rodzaju porozumień gwarantuje ona również dostęp na zasadzie wzajemności dla towarów europejskich. Mauretania jako państwo należące do najsłabiej rozwiniętych nie musi otwierać rynku na towary z UE i jej współpraca opiera się na Konwencji z Lome oraz inicjatywie „Everything But Arms”[1].

    Mauretania otrzymuje również zagraniczną pomoc finansową i żywnościową m.in. z UNDP, Banku Światowego, Islamskiego Banku Rozwoju, Afrykańskiego Banku Rozwoju, UE. We współfinansowanie tych projektów zaangażowane są również Kuwejcki Fundusz na rzecz Arabskiego Rozwoju Gospodarczego i Saudyjski Fundusz na rzecz Rozwoju.

     

    3.5. Relacje gospodarcze i pomoc z UE

     

    Partnerstwo między Mauretanią i Unią Europejską opiera się na dialogu politycznym, stosunkach handlowych i współpracy w wielu dziedzinach. Relacje między UE a IRM regulują: Umowa z Kotonu, dokument strategiczny dla kraju oraz krajowy program indykatywny na lata 2014-2020.

    Mauretania, podobnie jak wszystkie kraje, które podpisały Umowę z Kotonu, zobowiązała się do spełnienia określonych wymogów w zakresie praw człowieka, dobrego sprawowania rządów i praworządności. W celu wdrożenia tych zasad, w ramach dialogu politycznego odbywają się spotkania z przedstawicielami mauretańskiego rządu, partii opozycyjnych i społeczeństwa obywatelskiego. UE finansuje też liczne projekty z dziedziny praw człowieka i wspierania społeczeństwa obywatelskiego, aby pomóc jego działaczom i organizacjom w odgrywaniu aktywnej roli w procesie budowy państwa i zagwarantowaniu swobód swoim współobywatelom. Projekty te dotyczą praw człowieka, równouprawnienia płci i praw kobiet, wspierania mniejszości lub społeczności defaworyzowanych oraz integrowania różnych części mauretańskiego społeczeństwa.

    W zakresie pomocy rozwojowej głównym instrumentem finansowym jest Europejski Fundusz Rozwoju (European Development Fund – EDF). Mauretania jest również beneficjentem programów regionalnych i między państwami AKP finansowanych przez EDF oraz programów tematycznych EuropeAid finansowanych z budżetu UE.

    Unia Europejska udziela IRM największego wsparcia finansowego. Od 2001 roku, w ramach 9. EDF (2003-2007) i 10. EDF (2008-2013) oraz niektórych specjalnych linii budżetowych, UE przyznała Mauretanii 397 mln EUR na realizację projektów rozwojowych.

    Środki finansowe z 9. EDF (ponad 120 mln EUR) przeznaczono przede wszystkim na projekty infrastrukturalne (w tym budowę dróg), a z 10. EDF (156 mln EUR)  – na wsparcie handlu i sektora prywatnego, wdrożenie projektów wynikających ze współpracy mauretańsko-europejskiej oraz realizację projektu z zakresu rozbudowy infrastruktury drogowej. 

    W 2014 roku UE zatwierdziła Krajowy Program Indykatywny w ramach 11. EDF. W latach 2014-2020 Mauretania ma otrzymać 195 mln EUR na realizację projektów w takich dziedzinach, jak bezpieczeństwo żywnościowe, praworządność oraz opieka zdrowotna.    

    UE pozostała w 2014 roku głównym dostawcą towarów do IRM z udziałem w mauretańskim imporcie na poziomie 35% (wobec 48% w roku 2013.

     

     

    [1] „Everything But Arms” – jest inicjatywą Unii Europejskiej zakładającą, że cały import do UE z najmniej rozwiniętych krajów odbywa się na zasadach bezcłowych i bezkwotowych, z wyjątkiem importu broni. EBA weszła w życie w marcu 2001 r.

     

    Dwustronna współpraca gospodarcza


     

    4.1. Gospodarcze umowy dwustronne.

    Polska i Mauretania podpisały w 1975 r. porozumienie o współpracy w dziedzinie rybołówstwa morskiego, ale umowa ta nie weszła w życie.

    4.2. Handel zagraniczny.

    Według dostępnych danych GUS wartość polsko-mauretańskich obrotów towarowych wzrosła z 5,3 mln EUR w 2009 roku do 23,1 mln EUR w roku 2014.

    W 2015 roku dwustronna wymiana ograniczała się w zasadzie do eksportu towarów z RP do Islamskiej Republiki Mauretanii (IRM), który osiągnął 18,5 mln EUR.

    W ciągu I półrocza 2016 r. odnotowano wyraźny spadek wzajemnych obrotów.

    Polsko-mauretańska wymiana towarowa kształtowała się w ostatnich latach następująco:

     

    Wartość (mln EUR)

     

    2009

    2010

    2011

    2012

    2013

    2014

    2015

    I-VI 2016

    Obroty

    5,311

    1,269

    5,942

    5,000

    10,004

    23,143

    18,728

    2,937

    Eksport do IRM

    5,240

    1,211

    5,862

    4,894

    10,002

    16,032

    18,546

    2,919

    Import z IRM

    0,072

    0,058

    0,080

    0,105

    0,002

    7,110

    0,183

    0,017

    Saldo 

    5,168

    1,154

    5,782

    4,789

    10,000

    8,922

    18,363

    2,902

    Na podstawie danych Ministerstwa Rozwoju Polska eksportowała do Mauretanii w 2015 roku głównie takie towary, jak:

    Kod

    Nazwa

    1001

    pszenica i meslin

    1901

    ekstrakt słodowy; przetwory z mąki, grysiku, przetwory dla niemowląt

    0401

    mleko i śmietana, niezagęszczone, niedosłodzone

    2713

    koks naftowy, bitumy naftowej itp.

    8703

    samochody osobowe

    1704

    wyroby cukiernicze (także biała czekolada), niezawierające kakao

    0402

    mleko i śmietana, zagęszczone lub dosłodzone

     
    Przedmiotem importu z IRM do RP były w 2015 roku przede wszystkim:

    Kod

    Nazwa

    0805

    owoce cytrusowe świeże lub suszone

    6205

    koszule męskie lub chłopięce 

     

    Natomiast w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2016 roku do najważniejszych towarów eksportowanych z RP do Mauretanii należały:

    Kod

    Nazwa

    1901

    ekstrakt słodowy; przetwory z mąki, grysiku, przetwory dla niemowląt

    8703

    samochody osobowe

    8716

    przyczepy, naczepy; inne pojazdy bez napędu mechanicznego; ich części

    2713

    koks naftowy, bitumy naftowe itp.

    0401

    mleko i śmietana, niezagęszczone, niedosłodzone

    4804

    papier i karton niepowlekany siarczanowy w zwojach, arkuszach

    1704

    wyroby cukiernicze (także biała czekolada), niezawierające kakao

    2710

    oleje ropy naftowej, niesurowe, benzyna, nafta, oleje napędowe, opałowe, inne

     

    Jednocześnie wśród towarów importowanych w tym okresie z IRM do Polski były zwłaszcza:

    Kod

    Nazwa

    0805

    owoce cytrusowe świeże lub suszone

    6205

    koszule męskie lub chłopięce

    0701

    ziemniaki świeże lub schłodzone

     

    4.3.  Inwestycje.

    Brak jest polskich inwestycji w Mauretanii i nie są realizowane inwestycje mauretańskie w Polsce.

    4.4. Współpraca regionalna

    Nie została dotąd nawiązana dwustronna współpraca regionalna.

    4.5. Współpraca samorządów gospodarczych

    W lutym 1997 roku Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) zorganizowała misję gospodarczą do Mauretanii, której efektem było nawiązanie nowych kontaktów handlowych.

    W dniach 12-15 października 2014 roku przebywała w IRM misja gospodarcza zorganizowana przez KIG. Polscy przedsiębiorcy towarzyszyli delegacji Senatu RP pod przewodnictwem marszałka Bogdana Borusewicza. Podczas Mauretańsko-Polskiego Forum Gospodarczego, które odbyło się w Nawakszut, podpisany został Protokół o współpracy między KIG a Izbą Handlu, Przemysłu i Rolnictwa Mauretanii (CCIAM).

     

     

    Dostęp do rynku


     

          5.1. Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług (bariery)

    W rankingu Banku Światowego Doing Buisness 2012 Mauretania zajęła 159 miejsce na 183 badanych krajów pod względem swobody prowadzenia działalności gospodarczej (w 2011 była na 162 miejscu). Założenie firmy w Mauretanii wymaga spełnienia wielu procedur, które różnią się w zależności od rodzaju deklarowanej działalności. Średnio zabiera to 27 dni, a opłaty stanowią równowartość 254% dochodu narodowego na głowę mieszkańca.

    Ogólne warunki prowadzenia działalności gospodarczej są hamowane przez braki w swobodzie zakładania firm, zatrudniania pracowników, korupcji i prawa własności. Czas założenia firmy jest długi (trwa około 38 dni), skomplikowany (otrzymanie zezwolenia na prowadzenie działalności wymaga spełnienia 18 procedur) i kosztowny. Niska jakość urzędników i korupcja są problemem dla całej gospodarki. System sądowy i prawo pracy są silnie upolitycznione. Słabo rozwinięty system finansowy hamuje rozwój przedsiębiorstw, szczególnie małych i średnich.

    Infrastruktura w kraju jest słabo rozwinięta, istnieje kilka utwardzonych dróg w związku z tym dostęp do interioru jest ograniczony. Słaba dostępność do wody pitnej, niedobory w dostawach prądu oraz ograniczony dostęp do usług telekomunikacyjnych szczególnie na terenach wiejskich również znacznie utrudniają prowadzenie działalności inwestycyjnej.

    Największe możliwości w zakresie inwestowania istnieją w sektorach ropy naftowej, gazu, minerałów, infrastruktury oraz przemyśle przetwórstwa ryb. Sektor wydobycia ropy naftowej jest największym źródłem dochodów Mauretanii, stanowiąc ponad 50% mauretańskiego eksportu. Badania wykazały, że istnieją jeszcze złoża ropy, które stanowią szansę dla inwestorów. Istnieją także możliwości dostaw i wsparcia logistycznego dla firm wydobywających ropę naftową.

    Górnictwo, przede wszystkim żelaza, jest jednym z największych przemysłów w Mauretanii. W 2007 r. rozpoczęto eksploatację złóż miedzi, złota, i uranu. Kraj posiada także zasoby gipsu i fosforytów. Rząd przyznaje licencje zagranicznym firmom na poszukiwania i wydobywanie minerałów.

    Mauretańska Specjalna Strefa Ekonomiczna posiada jedne z największych na świecie zasoby ryb. Roczny połów wynosi około 450 000 ton. Prawie całe połowy są eksportowane do Europy i Japonii, bez wstępnej obróbki. Nowa strategia rządu w zakresie polityki rybołówczej ma na celu zachęcenie spółek z kapitałem zagranicznym, do otwierania przetwórni ryb w Mauretanii. Zakłada również modernizację floty połowowej, co może stanowić szanse dla dostawców i producentów łodzi i sprzętu rybackiego.

    Do największych projektów zaliczyć należy budowę mostu na rzece Senegal, budowę sieci kolejowej łączącej Nouakchott z miejscowością Kaedi na południu kraju, remont i budowę nowych dróg, oraz budowę sieci wodociągowej w Nouakchott. Także w tym zakresie istnieją możliwości inwestowania w budownictwo, systemy nawadniania, technologie telekomunikacyjne i informatyczne oraz doradztwo.

    Najlepszą metodą wejścia na mauretański rynek jest stworzenie spółki z wiarygodnym partnerem lokalnym lub innym inwestorem zagranicznym, który działa w Mauretanii. Jest to szczególnie ważne ze względu na bardzo skomplikowane procedury założenia i prowadzenia działalności gospodarczej.

    Potencjalny inwestor powinien spotkać się także z przedstawicielem administracji rządowej, aby przedyskutować warunki i procedury które należy spełnić aby móc legalnie działać na rynku mauretańskim. Powinien także uzyskać informacje na temat zachęt i zwolnień, które można uzyskać.

    W ocenie wiarygodności lokalnego partnera mogą pomóc organizacje i pośrednicy obecni w Mauretanii i służący radą w pozyskiwaniu partnerów handlowych lub inwestycyjnych. Agenci handlowy świadczą usługi dla wielu branż – przemysłu samochodowego, ciężkiego sprzętu, dystrybucji produktów ropopochodnych, leków i produktów medycznych, elektroniki. Można im powierzyć negocjacje cen oraz wartości kontraktu. Przed podpisaniem umowy z agentem należy jednak zbadać, czy posiada on dobre kontakty z władzami oraz lokalnymi biznesmenami i organizacjami pozarządowymi, co znacznie zwiększa szanse na powodzenie w biznesie. Listę pośredników oraz inne informacje niezbędne dla otwarcia i prowadzenia działalności gospodarczej w Mauretanii można uzyskać w Urzędzie ds. Rozwoju Sektora Prywatnego, Mauretańskiej Izbie Handlowej Stowarzyszeniu Pracodawców oraz Mauretańskim Centrum Informacji Rozwoju Technologicznego i Gospodarczego (kontakty w rozdziale 6.).

    Aby otworzyć lokalne biuro, inwestor powinien udać się do Urzędu ds. Rozwoju Sektora Prywatnego lub tzw. Guichet unique w Ministerstwie Gospodarki i Finansów. Guichet unique powstało w celu ułatwienia i uproszczenia procedur inwestycyjnych. W 2007 r. powołano też prezydencką Radę ds. Inwestowania w Mauretanii (PCIM), która ma za zadanie promowanie możliwości inwestycyjnych, identyfikowanie barier inwestycyjnych oraz promowanie zachęt, oraz ocenę istniejących zasad i procedur, w celu zainteresowania zagranicznych inwestorów.

    W Guichet unique należy złożyć projekt planowanej działalności, a także wypełnić niezbędne dokumenty w celu otrzymania Certyfikatu Inwestora. Ten certyfikat jest niezbędny, aby prowadzić legalną działalność i jest wymagany przez cały czas trwania inwestycji lub projektu. Warto także skontaktować się z ministerstwem odpowiedzialnym za branżę, której będzie dotyczyła inwestycja, a także z ministerstwem gospodarki i finansów, spraw wewnętrznych i sprawiedliwości.

    Importer towarów do Mauretanii powinien posiadać fakturę, certyfikat pochodzenia produktu, oraz certyfikat kontroli i jakości wydany przez mauretańskie służby nadzoru (Société Géneral de Surveillance). Opis produktu powinien być sporządzony w języku arabskim. Zgodnie z wymogami islamu, nie wolno sprowadzać do Mauretanii alkoholu, wieprzowiny a także broni palnej.

    Podatki i opłaty importowe są wysokie. Opłaty wahają się od 0% do 35% w zależności od znaczenia towaru dla lokalnego. Od momentu liberalizacji handlu w latach 90-tych nie stosuje się barier w handlu. Przeszkody pozataryfowe to opóźnienia w cleniu produktów. Importerzy skarżą się też na skomplikowane procedury i korupcję. Problemy z inwestycjami w Maroku wynikają też z braku wyszkolonego personelu, oraz infrastruktury: wody, elektryczności i transportu. Podatki i inne opłaty są relatywnie wysokie w porównaniu z krajami sąsiadującymi. Co więcej, wszechobecna korupcja i złożoność procedur celnych stanowią poważny problem i wyzwanie dla potencjalnych inwestorów.

          5.2. Dostęp do rynku pracy, świadczenie usług i zatrudnienie obywateli RP

    Mauretania jest członkiem Międzynarodowej Organizacji Pracy od 1961 r. Ratyfikowała 43 konwencje, z których 39 ma moc obowiązująca. Gwarantują one swobodę stowarzyszania się i konsultacji pracowniczych, zakaz zmuszania do niewolniczej pracy, zakaz dyskryminacji. Ponadto Mauretania ratyfikowała konwencje o ochronie kobiet w ciąży, zakazie pracy w nocy, wypadkach przy pracy, chorobach zawodowych, ochronie rybaków i marynarzy, pracy na statkach, inspekcji pracy, zabezpieczeniu socjalnym itp. Mauretania jest także członkiem regionalnych – afrykańskich i arabskich- organizacji pracy.

    Cudzoziemcy, chcący podjąć pracę na terytorium Mauretanii powinni otrzymać pozwolenie na pracę, za zgodą mauretańskiego urzędu pracy, zatrudnienia i zabezpieczenia socjalnego.

          5.3. Nabywanie i wynajem nieruchomości

          5.4. System zamówień publicznych

    Zamówienia publiczne dzielą się na trzy kategorie:

    • zamówienia warte więcej niż 10 mln USD. Projekty te mogą być współfinansowane przez instytucje międzynarodowe: Bank Światowy, Fundusz Arabski, Bank Rozwoju Islamu, Afrykański Bank Rozwoju, Europejski Bank Inwestycyjny;
    • zamówienia finansowane przez rząd Mauretanii wspólnie z partnerami rozwojowymi;
    • zamówienia na kwotę mniejszą niż 1 mln USD i finansowane tylko przez rząd Mauretanii.

    Za realizację zamówień odpowiedzialny jest Urząd Zamówień Publicznych, który podlega premierowi i jest odpowiedzialny za monitorowanie zgodności przetargów z procedurami oraz za prowadzenie negocjacji z partnerami handlowymi. W przypadku dużych i skomplikowanych projektów rząd często wymaga od oferentów dostarczenia listów uwierzytelniających przed zgłoszeniem oferty. Ten system był stosowany np. w postępowaniach prywatyzacyjnych. Bank Światowy wspiera Urząd Zamówień Publicznych w wypracowywaniu procedur, zapewniania przejrzystości operacji oraz stosowania istniejących zasad.

    Możliwości uzyskania kontraktów rządowych dotyczą produktów lekarskich, środków transportu, dostaw zboża, sprzętu do wierceń, sprzętu rolnego i do nawadniania oraz sprzęt i materiały edukacyjne i ochrony zdrowia.

          5.5. Ochrona własności przemysłowej i intelektualnej

    W zakresie ochrony własności intelektualnej Mauretania jest członkiem Agencji Gwarancji Inwestycyjnych (MIGA) oraz Afrykańskiej Organizacji Własności Intelektualnej (AOIP). Podpisała też Konwencję Paryską o Ochronie Własności Przemysłowej, Konwencję Berneńską o Ochronie Pracy Twórczej, Konwencję Haską w sprawie Znaków Towarowych, Konwencję Lizbońską w sprawie Ochrony Międzynarodowych Zarejestrowanych Znaków Towarowych. Jest też członkiem Światowej Organizacji Ochrony Własności Intelektualnej, podpisała Traktat Waszyngtoński w sprawie Patentów oraz Traktat Wiedeński o rejestracji znaków towarowych. Rząd podpisał i ratyfikował też traktaty Światowej Organizacji Ochrony Własności Intelektualnej z 1976 r.

     

    Przydatne linki i kontakty


     

    6. Przydatne kontakty i linki

     

    6.1. Administracja gospodarcza

     

    Urząd Prezydenta                                                                 www.presidence.gov.mr

    Kancelaria Premiera                                                              www.primature.gov.mr

    Ministerstwo Finansów                                                         www.finances.gov.mr

                Generalna Dyrekcja Ceł                                            www.dgdmr.com

    Ministerstwo Spraw Gospodarczych i Rozwoju                   www.economie.gov.mr

                Generalna Dyrekcja Promocji Sektora Prywatnego www.investinmauritania.gov.mr

    Ministerstwo Ropy Naftowej, Energii i Górnictwa              www.petrole.gov.mr

    Ministerstwo Rybołówstwa i Gospodarki Morskiej             www.peches.gov.mr

    Ministerstwo Mieszkalnictwa, Urbanistyki i Zagospodarowania Terytorialnego

                                                                                                  www.habitat.gov.mr

    Ministerstwo Zaopatrzenia w Wodę Pitną i Kanalizacji       www.hydraulique.gov.mr

    Ministerstwo Środowiska i Zrównoważonego Rozwoju      www.environnement.gov.mr

    Mauretański Bank Centralny                                                www.bcm.mr

    Główny Urząd Statystyczny                                                 www.ons.mr

    Urząd Podatkowy                                                                 www.jibaya.com

    Państwowa Spółka Przemysłowa i Górnicza                        www.snim.com

     

    6.2. Samorządy gospodarcze

    Izba Handlu, Przemysłu i Rolnictwa Mauretanii                  www.chambredecommerce.mr

    Krajowy Związek Pracodawców Mauretańskich                 www.unpm.mr

    Mauretańska Federacja Rolnictwa                                        www.umnagri.org

    Centrum Informacji na rzecz Rozwoju Gospodarczego i Technicznego    

    www.cimdet.mr

    6.3. Oficjalna prasa ekonomiczna

    Mauretańska Agencja Informacyjna (AMI)                         www.ami.mr

     

    6.4. Oficjalne strony o charakterze ekonomicznym

    Oficjalna strona internetowa                                                 www.portailnational.gov.mr

    Portal Rozwoju Mauretanii                                                   www.pmd.mr

    Krajowy Urząd Turystyki                                                     www.tourisme-mauritanie.com

    Inne strony internetowe:                                                      

    Portal mauritania.mr                                                              www.mauritania.mr

    Agence Nouakchott d‘inform           ation                                       www.ani.mr

    Beta-conseils                                                                         www.beta.mr

    C.R.I.DE.M.                                                                         www.cridem.org

    Mauretański Bank Handlu Zagranicznego                           www.bmci.mr

     

    18 lipca 2013 (ostatnia aktualizacja: 22 grudnia 2016)

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: