close

  • Polsce – służyć, Europę – tworzyć, Świat – rozumieć

     

  • SINGAPUR

  • Singapur

  •  

     Informacje o kraju


     

    1. INFORMACJE O KRAJU

     

    Państwo Singapur położone jest na wyspie Singapur o powierzchni 719 km2 (2016 r.) wraz z otaczającymi ją wysepkami. Powierzchnia lądowa Singapuru ulega stałemu wzrostowi na skutek prac prowadzonych nad pozyskaniem lądu od morza. Największe wyspy oprócz Singapuru to: Tekong, Sentosa i Bukum. Singapur obmywają ciepłe wody cieśnin Malakka i Singapurskiej, łączących Morze Andamańskie z Morzem Południowochińskim oraz cieśniny Johor, która wąskim pasem oddziela kraj od Półwyspu Malejskiego.

     

    1.1. Klimat

     

    Singapur leży w strefie klimatu wybitnie wilgotnego. Temperatura powietrza jest prawie cały czas taka sama – w styczniu wynosi średnio 25 stopni Celsjusza, a w czerwcu 27. Średnia miesięczna suma opadów wynosi 2500 mm, które mają charakter całodobowy.

     

    1.2. Transport

     

    Singapur jest bazą dla ponad 130 firm transportowych. Port Singapur słynie z wysokiej jakości oferowanych usług przyciągając średnio około 140 tys. statków rocznie oraz jest klasyfikowany jako jeden z najbardziej ruchliwych portów na świecie, tuż za Szanghajem. W Singapurze działa ponad 57 przystani kontenerowych. W rankingu Liner Shipping Connectivity Index (UNCTAD), który określa udział krajowego serwisu liniowego (głównie kontenerowego) w globalnych połączeniach liniowych najwyższą pozycję uzyskały Chiny wyprzedzając Singapur, Hongkong i Koreę Płd.

     

    Singapurskie lotnisko Changi uznawane jest za jedno z pięciu najważniejszych lotnisk międzynarodowych na świecie i jest niezwykle ważnym węzłem komunikacyjnym w regionie. Singapur zapowiada podwojenie do roku 2030 liczby lotów obsługiwanych przez Changi Airport, przy jednoczesnym lepszym zarządzaniu ruchem lotniczym. Obecnie lotnisko posiada 3 terminale obsługujące 350 000 lotów rocznie. Do 2020 r. planowane jest uruchomienie kolejnych dwóch terminali, co umożliwi obsługę 135 milionów pasażerów rocznie (obecnie lotnisko obsługuje 50 mln pasażerów).

     

    Połączenia promowe działają we wszystkich zamieszkanych wyspach, a także łączą Singapur z Malezją, Indonezją i Tajlandią. Bardzo wygodnym środkiem transportu między Singapurem a Malezją są autobusy dalekobieżne, oferujące wysoki standard i przystępną cenę. Wewnętrzna infrastruktura transportowa obejmuje rozwiniętą sieć autostrad, rozbudowany system metra (MRT) oraz liczne linie autobusowe. Popularnym i relatywnie tanim środkiem transportu po wyspie są również taksówki.

     

    1.3 Ludność i religia

     

    Liczba mieszkańców Singapuru wynosi 5 mln 610 tys. mieszkańców (czerwiec 2016 r.). Oficjalnymi językami w Singapurze są następujące języki: angielski, chiński, malajski i tamilski.

     

    Singapur jest państwem bardzo zróżnicowanym pod względem etnicznym. Największe grupy etniczne zamieszkujące Singapur mają następujące pochodzenie (2014 r.):

     

    • chińskie: 74,3%,

    • malajskie: 13,3%,

    • hinduskie: 9,1%,

    • inne: 3,3%.

     

    Singapur jest również zróżnicowany pod względem religijnym (2010 r.):

     

    • buddyzm 33,3%,

    • chrześcijaństwo 18,3%

    • islam 14,7%

    • taoizm 10,9

    • hinduizm 5,1%

     

    Źródło: Singapurski Urząd Statystyczny: http://www.singstat.gov.sg oraz Singapore Social Statistics in brief: http://app.msf.gov.sg

     

    1.4 Ruch bezwizowy dla obywateli polskich przybywających do Singapuru

     

    Obywatele polscy mogą wjeżdżać do Singapuru i przebywać w nim do 90 dni bez wizy. Wymagana ważność paszportu przy wjeździe wynosi minimum 6 miesięcy. Przy wjeździe na terytorium Singapuru należy mieć bilet powrotny lub bilet na dalszą podróż. Można również zostać poproszonym o udowodnienie posiadania środków finansowych na pobyt.

     

    1.5    Wykaz świąt państwowych w 2017 r.

     

    Data

    Nazwa

    Uwagi

    1 stycznia

    Nowy Rok

     Dzień wolny 2-go stycznia

    28-29 stycznia

    Chiński Nowy Rok

    Święto ruchome; Dzień wolny 30-go stycznia

    14  kwietnia

    Wielki Piątek

    Święto ruchome

    1 maja

    Święto Pracy

    Dzień wolny 2 maja

    10 maja

    Vesak Day

    Święto ruchome (kalendarz buddyjski)

    25 czerwca

    Hari Raya Puasa

    Święto ruchome (kalendarz muzułmański); Dzień wolny 26-go czerwca

    9 sierpnia

    Święto Niepodległości

     

    1 września

    Hari Raya Haji

    Święto ruchome (kalendarz muzułmański)

    18 października

    Deepavali

    Święto ruchome (kalendarz hinduski)

    25 grudnia

    Boże Narodzenie

    Dzień wolny 26-go grudnia

     

    1.6 System walutowy

     

    Jednostką walutową jest dolar singapurski, który dzieli się na 100 centów. Dolar singapurski oznaczany jest kodem SGD lub symbolem dolara $, który często (ale nie zawsze) poprzedzany jest literą S (S$), dla odróżnienia od dolara amerykańskiego.

     

    Prawnym środkiem płatniczym są również dolary brunejskie. Na podstawie umowy z 1967 r. waluta brunejska akceptowana jest w Singapurze (a singapurska w Brunei) bez żadnych dodatkowych opłat po kursie wymiany 1 do 1.

     

    Kurs singapurskiego dolara ustalany jest w odniesieniu do koszyka walut, gdzie poszczególnym walutom przypisano wagi wynikające z wartości wymiany handlowej z poszczególnymi krajami. Struktura koszyka jest cyklicznie modyfikowana, tak by odzwierciedlała poziom kontaktów handlowych Singapuru z zagranicznymi partnerami. Kurs walutowy utrzymywany jest w widełkach, których wartość nie jest podawana do publicznej wiadomości. Waluta jest centralnie sterowana, Bank Centralny interweniuje na rynku walutowym, aby zapobiec nadmiernym wahaniom kursu.

     

    Kurs dolara singapurskiego jest stabilny. Przy nieznacznych wahaniach kursu na przestrzeni ostatnich lat stosunek USD do SGD podlegał kroczącej aprecjacji. Średnioroczny kurs USD/SGD w 2016 r. wyniósł 1,38. Informacje dot. obecnego kursu singapurskiej waluty jak i kursów historycznych dostępne są na stronie singapurskiego banku centralnego MAS: https://secure.mas.gov.sg/msb/ExchangeRates.aspx

     

    System administracyjny


     

    2. SYSTEM ADMINISTRACYJNY

     

    2.1 Ustrój polityczny Singapur

     

    jest republiką parlamentarną z jednoizbowym parlamentem. Model rządów parlamentarno-gabinetowych zbliżony jest do modelu westminsterskiego (angielskiego). Głową państwa jest prezydent wybierany w wyborach powszechnych. Władza wykonawcza skupiona jest w rękach rządu, na czele którego stoi premier (obecnie Lee Hsien Loong). Scena polityczna zdominowana jest przez partię PAP (People’s Action Party). Partie opozycyjne posiadają marginalną reprezentację w parlamencie.

     

    2.2 Władza ustawodawcza

     

    Władza ustawodawcza sprawowana jest przez jednoizbowy parlament. W parlamencie zasiada 87 deputowanych wybieranych w wyborach powszechnych na pięcioletnią kadencję. Dodatkowo w parlamencie może zasiadać do 9 parlamentarzystów nominowanych (apolitycznych ekspertów) oraz kilku (tak, aby łączna liczba opozycjonistów w parlamencie nie była mniejsza niż 9) delegatów partii opozycyjnych, którzy nie zdołali zdobyć mandatu w wyborach powszechnych, jednak zostali włączeni w skład izby dla zapewnienia większego stopnia pluralizmu politycznego (tzw. non-constituency members of parlament: NCMP). Obecnie parlament liczy 100 deputowanych.

     

    2.3 Władza wykonawcza

     

    Naczelnym organem władzy wykonawczej w Singapurze jest prezydent, jednak jego prerogatywy są bardzo ograniczone. Historycznie prezydent pełnił głównie funkcje reprezentacyjne. W 1991 r. otrzymał prawo weta, przede wszystkim w stosunku do decyzji rządu naruszających rezerwy finansowe kraju oraz kluczowych nominacji w służbie publicznej. Od 1993 r. prezydent wybierany jest w wyborach powszechnych na sześcioletnią kadencję. Od 1 września 2011 r. funkcję tę sprawuje Tony Tan Keng Yam. Rząd odpowiedzialny jest za swoje działania przed parlamentem. Na czele gabinetu stoi premier. Premier nominowany jest przez prezydenta spośród członków parlamentu. Ministrowie również nominowani są spośród parlamentarzystów (przez prezydenta, na wniosek premiera). Od 2004 r. na czele rządu stoi Lee Hsien Loong, syn Lee Kuan Yew - założyciela i premiera Singapuru w latach 1959-1990

     

    Gospodarka


     

    3. GOSPODARKA

     

    3.1 Singapur – „okno gospodarcze” w regionie

     

    Singapur z otwartą, opartą na handlu gospodarce, dobrze uregulowanym rynkiem, przejrzystymi procedurami, brakiem ceł (z wyjątkiem samochodów, alkoholu i tytoniu) oraz pozataryfowych barier handlowych stał się regionalnym hubem handlowym, przez który zagraniczne towary trafiają na inne azjatyckie rynki, w szczególności do krajów Azji Południowo-Wschodniej. Stabilna sytuacja polityczna, atrakcyjny klimat inwestycyjny i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura przyciąga bezpośrednie inwestycje zagraniczne, które stanowią siłę napędową singapurskiej gospodarki. Usługi wytwarzają prawie 70% PKB, a przemysł i budownictwo ponad 30%. Singapur jest drugim największym portem kontenerowym na świecie po Szanghaju, zaś w rankingu łatwości prowadzenia działalności gospodarczej „Doing Business 2017” plasuje się na drugim miejscu.

     

    Singapur jako centrum biznesowe, handlowe oraz finansowe Azji Południowo-Wschodniej pełni kluczową rolę dla europejskiego biznesu, nie tylko jako rynek docelowy, ale również jako brama do ekspansji handlowej i inwestycyjnej na pozostałe rynki azjatyckie. W Singapurze jest zarejestrowanych ponad 10 tys. europejskich firm, mieszka tu około 90 tys. Europejczyków, w tym ok. 800 Polaków.

     

    W prognozach gospodarczych na lata 2017-2020 ekonomiści optymistycznie prognozują wyniki gospodarcze w Singapurze, przewidując wzrost gospodarczy na poziomie 1%-3% rocznie.

     

    3.2 Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej w 2016 r.

     

    Wg danych opublikowanych przez singapurskie Ministerstwo Handlu i Przemysłu (Ministry of Trade and Industry, MTI) w 2016 r. wzrost gospodarczy w Singapurze osiągnął wartość 2,0%, co oznacza lepszy wynik w stosunku do 2015 r., kiedy to wyniósł 1,9%. W 2016 r. PKB Singapuru wzrósł o 2,0%, co jest lepszym wynikiem od wstępnie zakładanego (1,9%). Wpływ na takie wyniki gospodarki miał zaskakująco dobry wzrost w czwartym kwartale (2,9% r/r). Motorem wzrostu był sektor produkcyjny, który w 2016 r. zwyżkował o 3,6% oraz sektor usług pozostałych, który wzrósł o 3,1%.  Wzrost produkcji przemysłowej generowany był głównie przez sektor elektroniczny i biomedyczny. Sektor elektroniczny wzrósł o 16%, głównie dzięki wzrostom w branży półprzewodników. Sektor biomedyczny odnotował wzrost o 14%, przede wszystkim dzięki dobrym wynikom branży farmaceutycznej oraz technologii medycznych. Wzrost w sektorze usług pozostałych generowany był głównie przez usługi edukacyjne oraz usługi społeczne i medyczne. W sektorze inżynierii transportowej utrzymywała się tendencja spadkowa. Spowolnienie tempa wzrostu w budownictwie spowodowane było spadkiem zamówień w sektorze prywatnym. W roku 2016 branża budowlana wzrosła zaledwie o 0,2%.

    Na koniec 2016 r. stopa bezrobocia (liczona łącznie dla obywateli, rezydentów i obcokrajowców) wyniosła 2,1%, a dla obywateli Singapuru oraz rezydentów 3,0%. Oba te wskaźniki wzrosły w porównaniu z rokiem poprzednim odpowiednio z poziomu 1,9% i 2,8%. W czwartym kwartale odnotowano spadek zatrudnienia w sektorze budowlanym oraz produkcyjnym. W wyniku spadku zamówień w sektorze prywatnym drugi kwartał z rzędu spadło zatrudnienie w budownictwie. W czwartym kwartale zatrudnienie wzrosło natomiast w sektorze usług (w szczególności w hotelarstwie i gastronomii oraz sektorze usług pozostałych). W całym 2016 r. liczba zatrudnionych wzrosła o 16400 osób i wzrost ten był najsłabszy od 2003 r.

     

    Tab. Główne wskaźniki makroekonomiczne.

     Wyszczególnienie

    2015

    2016

    PKB wartość globalna (w mld SGD*)

    402

    410

    PKB wartość na 1 mieszkańca (w SGD*) według ppp

    69 283

    b.d.

    Tempo wzrostu PKB w %

    1,9%

    2,0%

    Stopa inflacji (indeks cen konsumpcyjnych CPI)

    -0,50%

    -0,50%

    Stopa bezrobocia w %

    1,9%

    2,1%

    Wartość obrotów handlu zagranicznego (w mld SGD*)

    913

    869

     

     

     

    Źródło: Ministry of Trade and Industry in Singapore

    * Kurs walutowy SGD za 1 USD (średnia w 2016 r.) = 1,38

    3.3 Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze ekonomicznym

     

    Singapur jest krajem członkowskim Światowej Organizacji Handlu (WTO) do początku jej istnienia czyli od 1 stycznia 1995. Singapur jako kraj wyspiarski leżący na przecięciu najbardziej obleganych szlaków morskich świata tradycyjnie wspiera otwarty, wielostronny, oparty na jasno uregulowanych zasadach system handlu który jest podwaliną założeń Światowej Organizacji Handlu. Kraj był gospodarzem pierwszej Ministerialnej Konferencji WTO w grudniu 1996.

     

    Ważną rolę w polityce zagranicznej Singapuru odgrywa zaangażowanie w prace APEC i ASEAN, w tym Wspólnoty Gospodarczej ASEAN (Asean Economic Community), utworzonej w grudniu 2015 r. Singapur, w którym znajduje się sekretariat Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC), jest aktywnym animatorem działalności tego ugrupowania.

     

    Singapur jest też siedzibą zarządu Fundacji Azja-Europa (ASEF), która jest jedyną zinstytucjonalizowaną formą współpracy w ramach procesu ASEM. W 2017 r. ASEF obchodzi 20. lecie swojego istnienia.

     

     

    3.4 Relacje gospodarcze UE- Singapur

     

    Pierwsza część umowy o wolnym handlu pomiędzy Singapurem a Unią Europejską (EUSFTA) została podpisana w 2012 r., część dotycząca ochrony inwestycji zaś w 2014 r. Umowa ta musi jeszcze zostać przyjęta przez Radę UE oraz ratyfikowana przez Parlament Europejski zanim wejdzie w życie. Komisja Europejska (KE) zwróciła się do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości o określenie kompetencji KE do podpisania tego traktatu, co odkłada w czasie ostateczną ratyfikację porozumienia.

     

    EUSFTA to kompleksowe i szeroko zakrojone porozumienie obejmujące bezcłowy eksport dóbr, ułatwiony dostęp do usług (ze szczególnym uwzględnieniem usług finansowych, profesjonalnych, prawnych, telekomunikacyjnych oraz pocztowych), ochronę własności intelektualnej, politykę konkurencyjności, bariery techniczne dla handlu, sektor zamówień publicznych i zrównoważony rozwój. EUSFTA przewiduje zniesienie w ciągu kolejnych 5 lat po jej wejściu w życie wszystkich ceł na towary eksportowane z Singapuru do Unii, z czego 80% (przede wszystkim na elektronikę, produkty chemiczne, farmaceutyczne oraz żywność przetworzoną) - natychmiast po wejściu umowy w życie. Singapur ma natomiast od razu znieść wszystkie cła na towary importowane z UE.

     

    EUSFTA w znacznym stopniu ułatwi prowadzenie działalności firm europejskich w Singapurze. Porozumienie ma szansę zwiększyć napływ do Singapuru i UE inwestycji, które dotychczas musiały być zatwierdzane proceduralnie. Po wejściu w życie umowa ta umożliwi stronom większy dostęp do rynków dzięki liberalizacji inwestycji, handlu, usług i przetargów publicznych. Całkowicie zniesione zostaną taryfy celne, jak i bariery pozataryfowe. W Singapurze korzyści odniosą zwłaszcza eksporterzy elektroniki, farmaceutyków, chemikaliów i przetworzonych artykułów spożywczych. Z kolei eksporterzy z Unii Europejskiej uzyskają natychmiastowy bezcłowy  dostęp do rynku singapurskiego na wszystkie asortymenty towarów.

     

    UE jest trzecim największym partnerem handlowym Singapuru. W 2014 r. wzajemna wymiana handlowa pomiędzy Singapurem a UE wyniosła 48 mld EUR. UE jest też największym tutejszym inwestorem, a wartość inwestycji zagranicznych w 2014 r. wyniosła 103 mld euro, co stanowi 25% wszystkich inwestycji w Singapurze. Wartość singapurskich inwestycji zagranicznych w UE natomiast pod koniec 2014 r. wyniosła 43,8 mld euro. Oznacza to że Singapur jest trzecim największym inwestorem z Azji, po Japonii i Hongkongu, a pierwszym z krajów ASEAN.

     

    3.5 Struktura administracji gospodarczej

     

    Głównym ośrodkiem administracji gospodarczej Singapuru jest Ministerstwo Handlu i Przemysłu (Ministry of Trade and Industry), które realizuje zadania poprzez podległe mu agencje rządowe: m.in. EDB, IES, STB, A*STAR, SCE itd.

     

    • EDB (Economic Development Board) jest instytucją odpowiedzialną za obsługę zagranicznych inwestorów zainteresowanych rynkiem Singapuru. W zakres kompetencji tej agencji wchodzi również podejmowanie inicjatyw i działań ułatwiających inwestowanie w sektorze handlu i usług, tak aby wspomagać transformacje gospodarki Singapuru w kierunku tworzenia globalnego centrum biznesu i przemysłu. EDB posiada szeroką sieć zagranicznych oddziałów. W UE biura agencji znajdują się we Frankfurcie, Londynie, Mediolanie, Paryżu oraz Sztokholmie.

     

    • IES (International Enterprise Singapore) powołana została do pomocy firmom singapurskim w ekspansji na rynki zagraniczne (zarówno w wymiarze handlowym jak i inwestycyjnym). Celem agencji IES jest ułatwianie rozwoju singapurskim firmom poprzez pomoc w ich umiędzynarodowieniu. Agencja posiada ponad 30 zagranicznych oddziałów. W Europie przedstawicielstwa IES działają w Londynie, Frankfurcie, Sztokholmie i Moskwie.

     

    • STB (The Singapore Tourism Board) jest agencją powołaną do promocji i rozwoju singapurskiego sektora turystycznego. Zadaniem tej instytucji jest nie tylko rozwój ruchu turystycznego związanego z tradycyjnym pojmowaniem turystyki, ale również wykorzystanie potencjału wysoko rozwiniętych sektorów singapurskiej gospodarki – medycznego i usług edukacyjnych, do zwiększenia liczby wizyt w Singapurze. Do kompetencji STB należy również promowanie Singapuru jako dogodnej lokalizacji do inwestycji w sektor turystyki. STB podobnie jak dwie poprzednie agencje, również posiada sieć zagranicznych przedstawicielstw. Dwa oddziały znajdują się w UE (Londyn i Frankfurt).

     

    • A* STAR (Agency for Science Technology and Research) jest instytucją naukowo-badawczą również działającą pod auspicjami Ministerstwa Handlu i Przemysłu. Podporządkowanie A*STAR temu właśnie Ministerstwu podkreśla rolę Agencji, którą jest wspomaganie transformacji singapurskiej gospodarki w kierunku gospodarki opartej na wiedzy i innowacjach. Agencja wspomaga rozwój nowych sektorów singapurskiej gospodarki, m.in. biotechnologii, nanotechnologii, mediów cyfrowych w celu uzyskania znaczącej międzynarodowej pozycji w tych dziedzinach. Instytucja ta odpowiedzialna jest za współpracę w dziedzinie R&D z podmiotami zagranicznymi.

     

    • SCE (Singapore Cooperation Enterprise) - instytucja, która powołana została przez Ministerstwo Handlu i Przemysłu oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych w celu oferowania innym krajom singapurskich rozwiązań z zakresu rozwoju szeroko pojętego sektora publicznego. SCE współpracuje z singapurskimi ministerstwami i agencjami rządowymi. Jednak w fazie implementacji projektów SCE toruje drogę dla singapurskich przedsiębiorstw komercyjnych posiadających niezbędny know-how do wdrożenia proponowanych rozwiązań i w tym zakresie spełnia rolę zbliżoną do wspomnianej wyżej wcześniej Agencji IES.

     

    Dwustronna współpraca gospodarcza


     

     4. DWUSTRONNA WSPÓŁPRACA GOSPODARCZA

     

    4.1 Umowy

     

    • Umowa o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji z dnia 3 czerwca 1993 r.

    • Umowa o ruchu bezwizowym z dnia 21 listopada 1998 r.

    • Umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu wraz z Protokołem z dnia 4 listopada 2012 r.

    • Porozumienie o współpracy między Krajową Izba Gospodarczą i Singapore Business Federation (SBF), organizacją zrzeszającą izby handlowe działające w Singapurze z dnia 11 października 2007 r.

    • Porozumienie o współpracy naukowo-technicznej między singapurską Agencją Nauki, Technologii i Badań A*STAR a polskim Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 lutego 2011 r.

    • Porozumienie o współpracy pomiędzy NCBR a singapurską Agencją ds. Nauki, Technologii i Badań A*STAR z dnia 31.10.2013 r.

    • Umowa między Rządem RP a Rządem Republiki Singapuru o transporcie lotniczym podpisana 22.05.2014 r.

     

    4.2 Obroty handlowe Polska – Singapur

     

    W 2016 r. Singapur był szóstym (po Turcji, Chinach, Arabii Saudyjskiej, Indiach oraz ZEA) największym odbiorcą polskiego eksportu w Azji. Obroty handlowe pomiędzy obydwoma krajami w 2016 r. osiągnęły wartość ponad   1 331,6 mln USD, przy czym import wyniósł 699,0 mln USD, a eksport z Polski 632,6 mln USD. Saldo polskiej wymiany handlowej z Singapurem w 2016 r. było nieznacznie ujemne i wyniosło -66,3 mln USD. Singapur, niezmiennie od wielu lat, pozostaje najważniejszym parterem handlowym Polski w regionie Azji Południowo-Wschodniej.

     

    Tab. Wymiana handlowa Polska-Singapur (w mln USD).

     

     

    Dane dotyczące wymiany handlowej pomiędzy Polską a Singapurem [mln USD]

    Rok

    Eksport

    Import

    Obroty

    Saldo

    2013

    736,3

    953,9

    1 690,2

    -217,6

    2014

    841,7

    922,5

    1 764,2

    -80,8

    2015

    870,2

    1 026,2

    1 896,4

    -156,0

    2016 *

    632,6

    699,0

    1 331,6

    -66,3

    *dane 2016 r. nie są ostateczne

    Źródło: Ministerstwo Gospodarki i GUS

     

    Główne produkty eksportowane w 2016 r. z Polski do Singapuru:

     

    • Pojazdy, statki, obiekty pływające – 355 mln USD (56,2% całości eksportu).
    • Wyroby z metali nieszlachetnych – 135 mln USD (21,4%).
    • Maszyny i urządzenia mechaniczne i elektryczne – 57 mln USD (9,1%).
    • Produkty przemysłu chemicznego – 36 mln USD (5,7%).
    • Przyrządy, aparaty optyczne, pomiarowe, medyczne – 12,6 mln USD (2,0%).
    • Gotowe artykuły spożywcze, napoje – 8 mln USD (1,4%).

     

    Główne produkty importowane z Singapuru do Polski w 2016 r.:

     

    • Pojazdy, statki, obiekty pływające (głównie statki przechodzące remonty oraz modernizację w polskich stoczniach) – 265 mln USD (38,0% całości importu).
    • Maszyny i urządzenia mechaniczne i elektryczne – 215 mln USD (30,9%).
    • Produkty przemysłu chemicznego – 156,1 mln USD (22,3%).
    • Przyrządy, aparaty optyczne, pomiarowe, medyczne – 38,6 mln USD (5,5%).
    • Wyroby z tworzyw sztucznych – 14,3 mln USD (2,1%).
    • Wyroby z metali nieszlachetnych – 3,2 mln USD (0,5%).

     

    W maju 2015 r. służby weterynaryjne Singapuru podjęły decyzję o zniesieniu zakazu importu polskiej wieprzowiny, wprowadzonego w związku z przypadkami afrykańskiego pomoru świń w Polsce. Obecnie polskie firmy eksportujące swoje wyroby do Singapuru muszą spełnić dodatkowe kryteria. Szczegółowych informacji udziela Główny Inspektorat Weterynaryjny.

     

    Singapur jest bardzo zainteresowany dywersyfikacją źródeł dostaw żywności, a polskie produkty branży spożywczej mogą konkurować na rynku lokalnym pod względem cenowym i smakowym, w związku z czym mają ogromne szanse na uzupełnienie singapurskiego rynku artykułów spożywczych.

     

    Dostęp do rynku


     

    5. DOSTĘP DO RYNKU

     

    Według rankingu 2016 Index of Economic Freedom, pod względem otwartości go­spodarki Singapur zajmuje drugie miejsce za Hongkongiem. Natomiast w rankingu łatwości prowadzenia działalności gospodarczej „Doing Business 2017” Singapur plasuje się na drugim miejscu tuż po Nowej Zelandii. W porównaniu z poprzednią edycją rankingu Singapuru spadła o 1 pozycję, z pierwszego miejsca.

     

    W odniesieniu do kategorii handel zagraniczny Singapur jest 38 największym partnerem handlowym Polski. Ponad 99% wszystkich produktów importowanych do Singapuru jest wolnych od opłat celnych. Z przyczyn społeczno-środowiskowych Singapur wprowadził cła jedynie na produkty alkoholowe, wyroby tytoniowe, produkty paliwowe, oraz pojazdy silnikowe.

     

    Singapur nie uznaje środków regionalizacji stosowanych w UE w przypadkach wystąpienia chorób zwierząt. Skutkuje to wprowadzaniem przez Singapur zakazów handlu zwierzętami i produktami zwierzęcymi z całego terytorium Państwa Członkowskiego UE dotkniętego chorobą, pomimo faktu, iż zostały wprowadzone tam skuteczne środki, które zapewniają kontynuowanie bezpiecznego handlu z obszarów wolnych od chorób. W odniesieniu do importu towarów pochodzenia roślinnego obowiązuje system zezwoleń importowych.

     

    W maju 2015 r. Singapurska Rządowa Agencja Weterynarii (Agri-Food & Veterinary Authority of Singapore - AVA) poinformowała Głównego Lekarza Weterynarii o zniesieniu zakazu importu polskiej wieprzowiny do Singapuru, który został wprowadzony 22 lutego 2014 r. w związku z wykryciem przypadków afrykańskiego pomoru świń (African swine fever – ASF). Polskie przedsiębiorstwa, które znajdują się na liście podmiotów uprawnionych do eksportu mrożonej wieprzowiny na rynek singapurski, mogą prowadzić eksport po spełnieniu nowych wymagań. Wymagania te określone są w zmienionym świadectwie zdrowia dla mięsa wieprzowego oraz w uzgodnionych warunkach importu mrożonej wieprzowiny z Polski do Singapuru.

     

    Niektóre produkty przed eksportem do Singapuru wymagają specjalnych zezwoleń, licencji, bądź wcześniejszego powiadomienia strony singapurskiej. W Singapurze kontrolowany import obejmuje m.in. następujące grupy produktów rolno-spożywczych:

     

    1. Żywe zwierzęta, ptaki

    2. Mięso i produkty mięsne

    3. Warzywa i owoce

     

    Pełna lista tych produktów znajduje się na stronie internetowej:

    http://www.customs.gov.sg/businesses/importing-goods/controlled-and-prohibited-goods-for-import

     

    Niektóre produkty przed eksportem do Singapuru wymagają specjalnych zezwoleń, licencji, bądź wcześniejszego powiadomienia strony singapurskiej. W Singapurze kontrolowany import obejmuje m.in. następujące grupy produktów przemysłowych:

     

    1. Broń

    2. Produkty zawierające azbest

    3. Chemikalia

    4. Diamenty

    5. Paliwa i produkty ropopochodne

    6. Lekarstwa

     

    Pełna lista tych produktów znajduje się na stronie internetowej:

    http://www.customs.gov.sg/businesses/importing-goods/controlled-and-prohibited-goods-for-import

     

    Lista produktów objętych całkowitym zakazem wwozu do Singapuru:

     

    1. Guma do żucia

    2. Zapalniczki w kształcie pistoletu/rewolweru

    3. Róg nosorożca i produkty pochodne przetworzone, nieprzetworzone oraz sproszkowane

    4. Zakazane urządzenia telekomunikacyjne – odbiorniki skanujące, aparatura wojskowa, urządzenia do zmiany głosu, urządzenia do zakłócania komunikacji radiowej

    5. Sztuczne ognie

     

    A) DZIAŁALNOŚĆ INWESTYCYJNA

     

    Prawo regulujące działalność inwestycyjną w Singapurze jest przejrzyste a firmy zagraniczne traktowane są w ten sam sposób co firmy krajowe. Niemal we wszystkich sektorach dopuszczalne jest działanie firm ze 100% udziałem kapitału zagranicznego. Ograniczenia wielkości posiadanych udziałów („local content”) dotyczą działalności medialnej (do 49%), prasowej (5%) oraz zagranicznych kancelarii prawnych działających w Singapurze. Chronione są również sektory, w których dominująca pozycję mają kontrolowane przez państwo przedsiębiorstwa.

     

    Ograniczenia w dostępie do rynku usług dotyczą przede wszystkim sektora bankowego, ubezpieczeniowego, transportowego oraz działalności z zakresu doradztwa prawnego. Przeszkodą w działalności obywateli polskich na lokalnym rynku usług jest również brak dwustronnej umowy o uznawalności dyplomów.

     

    B) DOSTĘP DO RYNKU PRACY

     

    Bariery dostępu do rynku pracy są stosunkowo niewysokie, szczególnie dla osób legitymujących się dobrym wykształceniem lub/i bogatym dorobkiem zawodowym. Osoby pragnące podjąć pracę w Singapurze muszą wystąpić o jeden z trzech głównych typów pozwolenia na pracę:

    • Employment Pass
    • Entrepreneur Pass
    • S Pass

      Pierwszy typ pozwolenia na pracę (Employment Pass) wydawany jest wysoko wykwalifikowanym pracownikom. O ten typ pozwolenia mogą się również ubiegać zagraniczni przedsiębiorcy i inwestorzy. „Employment pass” jest ściśle związany z konkretnym pracodawcą, toteż każda zmiana miejsca pracy powoduje konieczność ubiegania się o nowe pozwolenie.

       

      Entrepreneur Pass” jest rozwiązaniem, adresowanym do osób szczególnie poszukiwanych na singapurskim rynku pracy – „zagranicznych talentów”. Ten typ pozwolenia na pracę jest wstępnie wydawany na okres 1 roku.

       

      Pozwolenie „S Pass” udzielane jest osobom o niższych kwalifikacjach. Istnieją jednak ograniczenia liczby pozwoleń tego typu, które mogą być wydane jednemu pracodawcy. Generalnie osoby zatrudnione na podstawie S pass nie mogą stanowić więcej niż 20% załogi danego zakładu.

        

      C) SYSTEM ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH

       

      Przejrzysty system zamówień publicznych postrzegany jest przez singapurskie władze jako podstawowy element walki z korupcją przy zamówieniach rządowych. Zamówienia publiczne regulowane są przez Ustawę o zamówieniach rządowych (the Government Procurement Act) oraz trzy rozporządzenia: the Government Procurement Regulations, the Government Procurement (Challenge Proceedings) Regulations oraz the Government Procurement (Application) Order. Ponadto Ministerstwo Finansów wydaje regulacje w kwestiach szczegółowych dot. procedury przetargowej – m.in. wstępnego wyboru ofert, czy technicznych specyfikacji przedmiotu przetargu. Ministerstwo publikuje również instrukcje dla podmiotów ogłaszających przetarg oraz potencjalnych uczestników przetargu. Zasady przetargu publicznego mają również zastosowanie do przedsiębiorstw państwowych, które stanowią znaczną grupę podmiotów gospodarczych działających na singapurskim rynku. Procedury te nie obowiązują jedynie w przypadku nabywania dóbr o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa. Zasadom ustawy o przetargach publicznych podlegają wszelkie zakupy na kwotę przekraczającą 70000 SGD (ok 45000 USD). Generalnie dokonywanie zakupów na potrzeby administracji jest zdecentralizowane i leży w gestii zainteresowanych instytucji. Istnieje jednak również scentralizowany system zakupów, obejmujący przedmioty wykorzystywane w całej administracji publicznej.

       

      Singapurskie prawodawstwo przewiduje kilka trybów udzielania zamówienia: przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony (w którym tylko wybrani wykonawcy, dający rękojmię należytego wykonania kontraktu, zostaną dopuszczeni do składania ofert) oraz negocjacje bez ogłoszenia (oferta skierowana zostaje do jednej lub kilku wybranych firm). Ostatni wymieniony tryb, jako niezgodny z zasadami konkurencji, może być wykorzystywany jedynie w wyjątkowych przypadkach, a do jego zastosowania wymagana jest zgoda dyrektora generalnego (w przypadku ministerstw) lub prezesa ( w przypadku agencji rządowych).

       

      Wszystkie operacje związane z udzieleniem zamówienia, od ogłoszenia przetargu do informacji o wyborze oferty, dokonywane są za pośrednictwem rządowej platformy internetowej GeBIZ (http://www.gebiz.gov.sg/). Publikowane są na niej również informacje o zamawiającym, opis produktu będącego przedmiotem zamówienia, daty rozpoczęcia i zakończenia przetargu oraz miejsce odbioru dokumentacji przetargowej.

       

      Na żądanie oferenta instytucja zamawiająca zobowiązana jest przekazać wyczerpujące uzasadnienie dot. dokonanego wyboru.

       

      D) INFORMACJA O AKTACH PRAWNYCH

       

      Regulacje prawne w Singapurze generalnie sprzyjają inwestorom zagranicznym w prowadzeniu działalności w tym kraju. Podmioty zagraniczne podlegają tym samym prawom co krajowe, a wyjątki są bardzo nieliczne. Kontrola inwestycji przez państwo ogranicza się jedynie do oceny, czy dana inwestycja spełnia warunki wspierania w ramach licznych rządowych programów. Singapur nie nakłada obostrzeń na reinwestycje czy transfer zysków z inwestycji. System prawny gwarantuje nienaruszalność umów a decyzje administracyjne są skutecznie egzekwowane.

       

      Wszystkie akty prawa singapurskiego dostępne są na stronie internetowej Izby Prokuratora Generalnego: http://statutes.agc.gov.sg/ Do najważniejszych, regulujących aktywność inwestorów na singapurskim rynku należą:

    • w zakresie procedury rejestracji firmy – „Companies Act”
    • w zakresie zasad konkurencji: „Competition Act”
    • w zakresie prawa własności nieruchomości: „Residential Property Act”
    • w zakresie transakcji w dolarach singapurskich: „Banking Act”

       

      Akty prawne regulujące kwestie podatkowe w Singapurze dostępne są na stronie urzędu podatkowego IRAS http://www.iras.gov.sg Do najważniejszych podatków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Singapurze należą: podatek dochodowy od osób prawnych (17%), podatek dochodowy od osób fizycznych (obecnie obowiązuje 11 stawek: 0%; 2%, 3,5%; 7%; 11,5%; 15%; 19%; 19%; 19,2%; 20% i 22%) oraz podatek od towarów i usług GST (stawka 7%).

       

      Podatki dochodowe od osób prawnych:

      Start-upy są w Singapurze traktowane na szczególnie preferencyjnych zasadach, a poniższa tabela prezentuje stawki podatku obowiązujące przez pierwsze 3 lata działania startupu.

       

    Podstawa opodatkowania (S$)

    Stawka podatku

    0 – 100 000

    0%

    100 001 – 300 000

    8,5%

    300 001 – 2 000 000

    17%

     Źródło: IRAS Singapore: www.iras.gov.sg

    Po 3 latach stawki podatku się nieco zmieniają

    Podstawa opodatkowania (S$)

    Stawka podatku

    0 – 300 000

    8,50%

    300 001 – 2 000 000

    17%

     Źródło: IRAS Singapore: www.iras.gov.sg

    Ponadto zgodnie z nową ustawą budżetową na lata 2017, wprowadzono dodatkowe ulgi podatkowe dla firm. Singapurskie firmy mogą jednorazowo odzyskać 50% podatku który będzie zapłacony w roku 2017, maksymalnie do kwoty 25 000 SGD.

     

    Podatek dochodowy od osób fizycznych:

     

    Podstawa opodatkowania (SGD)

    Stawka podatku

    (%)

    Kwota podatku

    (SGD)

    pierwsze

    20 000

    0

    0

    następne

    10 000

    2

    200

    pierwsze

    30 000

    -

    3,5

    200

    następne

    10 000

    350

    pierwsze

    40 000

    -

    7

    550

    następne

    40 000

    2 800

    pierwsze

    następne

    80 000

    40 000

    -

    11,5

    3 350

    4 600

     

     

    pierwsze

    120 000

    -

    15

    7 950

    następne

    40 000

    6 000

    pierwsze

    następne

    160 000

    40 000

    18

    13 950

    7 200

    pierwsze

    200 000

    -

    19

    21 150

     

    następne

    40 000

    7 600

    pierwsze

    następne

    240 000

    40 000

    -

    19,5

    28 750

    7 800

    pierwsze

    następne

    280 000

    40 000

    -

    20

    36 550

    8000

    pierwsze

    powyżej

    320 000

    powyżej 320 000

    -

    22

    44 450

     

     

    Źródło danych: IRAS Singapore: www.iras.gov.sg

     

     

    Przydatne linki i kontakty


     

    PRZYDATNE LINKI I KONTAKTY 

     

    19 sierpnia 2013 (ostatnia aktualizacja: 18 kwietnia 2017)

    Drukuj Drukuj Podziel się treścią: